Sunday, June 3, 2012

kenapa aku takde kelebihan macam orang lain ????


bila kita lihat KELEBIHAN yang ada pada orang lain, kadang2 tu kita...

- FRUST...aku bengang betul la dengan dia ni. study malas, tapi boleh je pun score dalam exam...mentang2 la genius
- rasa DOWN...aku ni takde rupa, muka tak cantik...ntah2, sampai bila2 pun aku takkan kahwin
- rasa macam Allah ni tak adil je...kenapa Allah tak jadikan aku macam tu? kenapa??

sebenarnya...

tidak perlu bersedih sekiranya anda mempunyai kelebihan yang paling MINIMA berbanding orang lain...yg paling penting, gunakanlah kelebihan & kemampuan anda secara MAKSIMA

teorinya mudah :
- bayangkan anda mempunyai 5 kelebihan. tetapi, anda hanya menggunakan 2 kelebihan je sebaiknya. so, efficiency of usage hanyalah 2/5 (40%)
- bayangkan pula kalau anda hanya mempunyai 1 kelebihan je. namun, anda manfaatkan kelebihan tu sebaiknya...bukankah efficiency of usage adalah 1/1 (100%)? mana yang lebih baik?

* insyaAllah, setiap orang ada kelebihan masing2 (^_^)



cuba ambil pengajaran dari kata2 Hiruma Yoichi (antara watak utama dalam komik Eyeshield 21) :

" we don't have time to waste asking for things we don't have. we can only look for the best way to fight with the things we have "

(^_^)

No comments:

Post a Comment