Sunday, November 20, 2011

Nak kahwin!!!

mungkin rata2/ramai dalam kalangan kita, bila minat pada seseoorang ni, hidup jadi tak menentu. ada yang...
-mengelamun je kerjanya...dalam kepala tu asyik ingat si dia je
-terbawak-bawak ke dlm mimpi...punya la angau sangat
-setiap masa macam nampak si dia je...



kenapa jadi macam ni? sebabny, benda ni melibatkan SOAL HATI & PERASAAN. Percaya ataupun tidak, dek kerana soal hati n perasaan ni lah..kalau tak diurus dengn baik, benda ni boleh jd sangat2 berbahaya. ada yang...
-tewas. video lucah, rogol, zina...dah jadi mainan pulak benda2 camni
-secara zahirny, prangai punya la baik, (macam malaikat)....tp dkt belakang, perangai punya la teruk. buat bnda tak elok sorng2 n senyap je...
-duluny cakap tentang agama memang best. kalau pasal ikhtilat & anti-couple ni, memang dia la speaker no.1...tp bila dah sangkut dengan seseorang tu, SENYAP terus...bahkn dia la yang orang jumpa tengah dating, pegang2 tgn...

mungkin cara terbaik untuk uruskan SOAL HATI & PERASAAN ni adalh dgn berkhwin. ada yg kalau nak kahwin tu, PASANGANNYA kalau boleh...
-soleh/solehah
-taat pd ibu bapa
-rajin
-dan BANYAK lagi sifat2 baik...(tak larat nak sebut)

tp, DIRI SENDIRI...
-solat pun lambat...tambah2 subuh, klu bknny subuh gajah, confirm subuh dinosaur punya
-mak ayah mintak beli barang sikit dh merungut...bnda2 yang lain tu jangan cakap la, mmg OUT puny
-dan BANYAK lg sifat2 yg tak elok..(pun tak larat nk sebut)

pernah dengar tak Allah brfirman....
"...(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik..." (surah an-nur :26)
(^_^)

5 comments:

  1. semua nk pilih yg tu...org kte kna pilih imam yg penting ,makmum 2 ade kecenderungan ke arah agama pon dh cukup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut pilihan yg Rasulullah sarankan tu la yg terbaik (^_^)

      Delete
  2. Yang paling penting ubah diri sndiri sampai jadi baik baru la boleh nak dapat org baik jugak :)

    ReplyDelete