Sunday, November 13, 2011

Kenapa? Kenapa?? Kenapa???

kadang2 tu terfikir jugak...kenapa Malaysia tak mampu lahirakn :
- ulama' seperti Yusuf al Qaradawi
- businessman mcm Bill Gates
- doktor yang power dalam bidang2 yang bukannya berkaitan perubatan macam Dr. Zakir Naik (comparative religion)


biasany lps degree, kita akn jd :
- ustz/ustzh, businessman n doktor yg biasa2 je...msih di takuk yg sama, x ubah2 mcm zmn mak ayah kita dulu2 (ntah2 sama mcm zmn tok nenek kita dulu kot)

mungkn ke situasi ni disebabkan :
- sistem pendidikn yang teruk?
- kita ambk kos pengajian sebab terpaksa ("dah tak layak ambik kos lain, ambik kos yang ada ni pun ok la"....ATAU..."emak ayah yg suruh ambik, saya ambik je la"...ATAU..."orang bg sponsor untuk kos ni, ambk je la, buknanya minat sangat pun")
- kita takde tujuan hidup yg JELAS?

PERNAH
tak kita terfikir :
- kenapa aku ambik kos ni?
- apa yang aku nak jadi besar2 nanti?
- apa yang boleh aku sumbang kat diri/masyarakat/agama bila aku ambk kos ni?
- apa TUJUAN sebenarnya aku masuk bidang ni?


*sekadar renungan bersama*
*hidup perlu ada tujuan & hidup untuk memberi* (^_^)

No comments:

Post a Comment